فصل اول _ آشنایی با c# و محیط برنامه

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

فصل اول _ آشنایی با c# و محیط برنامه

فصل اول :

به ویژوال C# خوش آمدید

نوشتن برنامه برای یک کامپیوتر همانند یاد دادن گره زدن بند کفش به یک کودک است.تا زمانی که شما نتوانید درست مراحل کار را بیان کنید هیچ کاری انجام نمی شود. ویژوال C# یک زبان برنامه نویسی است که به وسیله ان می توانید به کامپیوتر خود بگویید چه کار هایی را انجام دهد. اما کامپیوتر نیز مانند یک کودک است و فقط کارهایی را می تواند انجام بدهد که مراحل آن به وضوح مشخص شوند.اگر تا کنون هیچ برنامه ای ننوشته باشین ممکن است این کار مشکل به نظر برسد، البته در بعضی مواقع نیز به همین صورت است. اما خوشبختانه  ویژوال C# زبانی است که سعی کرده است این موضوع را تا حد ممکن ساده کند و به شما اجازه میدهد تا کار های بسیار مشکل را به سادگی انجام دهید. درک اتفاقاتی که در سطوح پایین برای اجرای یک برنامه رخ می دهد هیچ وقت ضرری نداشته است، اما در ویژوال C# برای نوشتن یک برنامه نیازی به در گیری مسائلی از این قبیل ندارید و میتوانید به راحتی بر الگوریتم برنامه ای که می خواهید بنویسید تمرکز کنید.
برنامه هایی که به وسیله ویژوال C# نوشته می شوند می توانند بر روی سیستم عامل ویندوز اجرا شوند. حتی اگر تا کنون هیچ برنامه ای برای کامپیتر ننوشته باشید، در طول کتاب واجرای تمرینات بخش “مثال ها” بیشتر با جنبه های مختلف این زبان برنامه نویسی و همچنین .NET Framework آشنا می شوید به زودی متوجه خواهید شد که  برنامه نویسی برای  کامپیوتر به این اندازه که تصور می کنید، مشکل نیست. بعد از مدتی که با ان آشنا شدید، به راحتی می توانید انواع مختلف برنامه ها را با ویژوال C# بویسید. ویژوال C# (همانطور که از اسم .NET مشخص است) می تواند برای ایجاد برنامه های قابل استفاده در اینترنت مورد استفاده قرار بگیرد. شما می توانید با این زبان به راحتی برای دستگاه های موبایل برنامه بنویسید . نوشتن این نوع برنامه ها آنقدر ساده است اما احتمالا با این نکته موافقید که قبل از یادگیری و دویدن باید راه رفتن را اموخت بنابراین در این قسمت از آموزش در برنامه نویسی ویندوز تمرکز می کنیم.
در این فصل :
  • اموزش نصب برنامه
  • چگونگی ایجاد یک برنامه تحت ویندوز

نصب ویژوال C#

قبل از اینکه بتوانیم از ویژوال C# استفاده کنیم باید آن را در سیستم خود نصب کنیم
با قرار دادن CD  ویژوال استودیو در درایو، برنامه نصب به صورت اتوماتیک اجرا می شود. اما اگر اجرا نشد می توانید فایل setup.exe  را از درون درایو اجرا کنید. برای این کا ربه منوی start بروید و روی گزینه Run  کلیک کنید در پنجره ای که باز می شود، D:\setup.exe  را تایپ کنید(D نام درایوی است که CD یا DVD ویژوال استودیو در ان قرار دارد). بعد از اجرای برنامه Setup باید صفحه ای مشابه با شکل 1-1 ببینید

Install

شکل 1-1

این پنجره مراحلی را که برای نصب باید طی کنید را نشان می دهد. برای اجرای درست فرایند نصب ویژوال استودیو نیاز دارد که یک سری از برنامه های سیستم عامل را به روز رسانی کند مثل سرویس پک یک برای ویندوز XP برنامه ی نصب لیستی از مواردی که در سیستم باید به روز رسانده شوند را به شما نشان می دهد و شما باید قبل از ادامه نصب ویژوال استودیو، این برنامه ها را نصب کنید بعد از اینکه ویژال استودیو تغیرات لازم را در سیستم انجام داد، وارد نصب خود برنامه می شویم.برای این مرحله روی لینکه Install Visual Studio کلیک کنید.
بعد از قبول کردن قرار داد نوشته شده توسط شرکت، روی Continue کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.
در این مرحله نوع های مختلفی که می توانید ویژوال استودیو را به آن صورت نصب کنید نمایش داده می شوند. همانطور که مشاهده می کنید ویزوال استودیو سه گزینه مختلف را در این قسمت در اختیاره شما قرار می دهد که عبارتند از:
Defult:این گزینه باعث می شود که ویژوال استودیو با ابزارهایی که به صورت پیش فرض انتخاب شده اند در سیستم نصب شوند
Full:این گزینه، ویژوال استودیو و تمام ابزار های جانبی آن به صورت کامل در سیستم شما نصب می شوند. اگر از نظر فضایی که این  گزینه در سیستم شما اشغال می کند مشکلی ندارید بهتر است که این گزینه را انتخاب کنید تا ویژوال استودیو کامل نصب شود
Custom:با انتخاب این گزینه، لیستی از تمام قسمتهای موجود در ویژوال استودیو نصب نمایش داده می شوند و می توانید انتخاب کنید که کدام قسمت ها باید نصب شوند و کدامیک نباید نصب شوند.
با وارد شدن به این قسمت، اجزای ویژوال استودیو را که می توناید نصب کنید مشاهده خواهید کرد بدین ترتی می توانید فقط قسمتهایی را که به آنها نیاز دارید نصب کنید. برای مثال اگر فضای دیسک شما کم است ور از ویژوال C++ استفاده نمیکنید، می توانید ان را نصب نکنید. در این قسمت همچنین می توانید مکان نصب برنامه را نیز تعیین کنید(معمولا مکان اولیه مناسب است، مگر آنکه به دلیل خاصی بخواهید آن را تغییر دهید) تمام این قسمت هایی که میبینید می توانند نصب شده یا از حالت نصب خارج شوند.

Install2

شکل 2-1

بعد از انتخاب قسمت هایی که می خواهید نصل کنید، روی گزینه Install کلیک کنید.
هنگامی که نصب برنامه تمام شد صفحه ای را مشاهده می کنید که پایان نصب را اطلاع میدهد.
حالا بعد از نصب و آشنایی با برنامه ویژوال استودیو نوبت آموزش زبان C# هست.

ایجاد یک برنامه ساده:

برای اتمام گردش در IDE ویژوال استودیو، بهتر است یک برنامه ساده بسازیم. به این ترتیب، در پنجره های قبلی مقداری اطلاعات واقعی و جالب قرار می گیرند که می توانید ان ها را بررسی کنید. در بخشه زیر یک برنامه کاملا ساده به نام Hello User  خواهید ساخت که درآن کاربر می تواند نام خود را در یک کادر متنی وارد کند. سپس برنامه یک پیغام خوش آمد گویی به کاربر با نام او، نمایش خواهد داد.

ایجاد یک پروژه HelloUser(آموزش با Visual Studio 2010)

  • بر روی دکمه New Project در نوار ابزار کلیک کنید.( یا به صورت زیر )

NewProject

شکل 3-1

  • پنجره New Project  نمایش داده می شود مطمئن شوید که در قسمت Installed Templates در سمت چپ، گزینه Visual C# انتخاب شده باشد.

C#

شکل 4-1

  • سپس Windows Application   را انتخاب کنید. در کادر Name کلمه Hello User  را تایپ کرده و در انتها روی OK کلیک کنید

Windows Application

شکل 5-1

با کلیک کردن روی ok،IDE ویژوال استودیو یک برنامه ویندوزی خالی برای شما ایجاد می کند. در حال حاضر برنامه ی Hello User فقط دارای یک پنجره ویندوزی خالی است که یک فرم ویندوزی (یا به اختصار یک فرم) نامیده می شود. نام پیش فرض این فرم،  همانطور که در شکل 6-1 نشان داده شده است form1.cs است.
نکته: هر زمانی که ویژوال استودیو بخاوهد یک فایل جدید را ایجاد کند، چه این فایل در هنگام ساختن پروژه ایجاد شود و چه بعدا اضافه شود، نامی به ان فایل اختصاص می دهد که از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول نوع فایل را توصیف می کند و قسمت دوم نیز یک عدد است که مشخص می کند چندمین فایل از این نوع است.

 

پنجره ها در IDE ویژوال

در محیط ویژوال پنجره های زیادی وجود دارید که مهمترین آن ها را برای شما معرفی می کنم.
  • Server Explorer: این پنجره دسترسی شما را به سرور های بانک اطلاهاتی که برا برنامه تعریف کرده اید فراهم می کند.در شکل 6-1 پنجره  Server Explorer ،تب موجود در زیر پنجره Toolbox است.
  • Toolbox:این پنجره شامل کنترل ها و کامپوننت هایی است که می توانید به برنامه خود اضافه کرده و با استفاده از آن پنجره برنامه خود را طراحی کنید.
  • Design Windows:این قسمت بخشی است که بیشترین فعالیت در ان صور می گیرد در این بخش شما رابط کاربری برنامه تان را بر روی فرم برنامه طراحی می کنید.
  • Solution Explorer:این پنجره یک نمای درختی از راه حل شما را نمایش می دهد. یک راه حل می تواند شامل چند پروژه باشد، که هر یک از این پروژه ها خود نیز می توانند شامل فرم ها،کلاس ها، ماژول ها و یا کامپوننت هایی باشند که یک مسئله خاص را حل می کند.
  • Properties:خاصیت های قابل تغییر شیئ  انتخاب شده را نمایش می دهد

IDE

شکل6-1

ساختن پروژه Hello User

  • ابتدا فرم خود را به چیزی تغییر دهید که معرف شما باشد. برای این کار روی Form1.cs در Soloution Explorer کلیک کنید.سپس در پنجره Properties خاصیت File Name را از Form1.cs به HelloUser.cs تغییر داده (شکل 7-1) و enter را فشار دهید.بعد از تغییر هر خاصیت در پنجره Properties برای اعمال آن باید کلید Enter را فشار دهید و یا در جایی خارج از پنجره کلیک کنید.
توجه کنید اسم فرم هم در پنجره Solution Explorer هم به HelloUser تغییر می کند.

FileName

  • حالا روی فرمی که در پنجره Design نمایش داده شده است کلیک کنید.پنجره Properties تغییر کرده و خاصیت های فرم انتخاب شده را نمایش می دهد
خاصیت Text  را در بخش Apperance  در پنجره Properties انتخاب کرده و مقدار آن را به Hello from Visual C# تغییر داده و سپس Enter  را فشار دهید

Text

  •  بر روی دکمه Start در نوار ابزار ویژوال استودیو کلیک کنید(مثلث سبز رنگ) تا برنامه اجرا شود

Start

9-1

خیلی راخت بود، اما برنامه کوچک شما کاری انجام نمی دهد.اجازه بدهید برنامه را کمی محاوره ای تر بکنیم.برای این کار باید تعدادی کنترل به فرم اضافه کنیم،دو دکمه یک لیبل و یک کادر متنی.

جعبه ابزار

برای دسترسی به جعبه ابزار سه را وجود دارد:
  • از منوی View گزینه Toolbox را انتخاب کنید.
  • از نوار ابزار استاندارد ایکون مربوط به آن را انتخاب کنید.
  • کلید های Ctrl+Alt+X را فشار دهید.

اضافه کردن کنترل ها به برنامه HelloUser

اگر برنامه هم اکنون در حال اجراست متوقف کنید، زیرا باید  تعدادی کنترل به فرم اضافه کنید.
یک کنترل لیبل به فرم اضافه کنید برای این کار در جعبه ابزار روی کنترل لیبل کلیک کنید و آن را تا محل مورد نظرتان بر روی فرم بکشید و سپس رها کنید، همچنین برای قرار دادن یک کنترل روی فرم میتوانید روی آن کنترل دوبار کلیک کنید.
اگر کنترل لیبلی که روی فرم قرار گرفته است جای مناسبی نیست نگران نباشین، هنگامی که یک کنترل روی فرم قرار می گیرد میتوانید ان را جابه جا کنید
بعد از رسم یک کنترل بر روی فرم، حداقل باید نام و متنی که نمایش میدهد را اصلاح کنید،با انتخاب کنترل Lable برروی فرم، مشاهده خواهید کرد که پنجره Properties در سمت چپ      Designer خاصیت های Labale را نمایش می دهد، در پنجره Properties خاصیت Text این کنترل را به Enter Your Name  تغییر دهید.

Label

10-1

حالا دقیقا زیر کنترل Label ، یک کنترل TextBox قرار دهید تا در ان بتوانیم نام را وارد کنیم.در پنجره Properties خاصیت Name کنترل را به txtName تغییر دهید.

TextBox

11-1

همانطور که کنترل های Label  و TextBox به فرم اضافه کردین یک کنترل Button به فرم اضافه کنید، و خاصیت Name آن را به btnOK وText آن را به &OK تغییر دهید.
کاراکتر & که در خاصیت Text  دکمه های فرمان به کاربرده می شود ، برای ایجاد شورت کات(کلید میانبر) برای ان دکمه  استفاده میشود.حرفی که قبل از آن کاراکتر &  قرار میگیرد زیرخط دار نمایش داده میشود .بدین ترتیب کاربر میتواند به جای کلیک کردن با ماوس از دکمه Alt وحرف مشخص شده استفاده کند.

btnOK

حالا دکمه دوم را همانند دکمه اول به فرم اضافه کنید و خاصیت Name آن را به btnExit وخاصیت Text آن را به &Exit تغییر دهید.

Test

حالا که فرم رو طراحی کردید نیاز دارید تا مقداری کد اضافه کنید تا کارهای مورد نظر را برایتان انجام دهد.

اضافه کردن کد به برنامه HelloUser

برای شروع اضافه کردن کد در قسمت Design روی دکمه OK دوبار کلیک کنید. پنجره کد با کدی که زیر نوشته شده است باز می شود که در این قسمت شما می توانید کدی را وارد کنید که با هربارکلیک کردن روی این کنترل اجرا شود.

 

در کد بالا کلمات Voidو یا Private نمونه ای از کلمات کلیدی در C# هستند.در اصطلاحات برنامه نویسی کلمات کلیدی کلماتی هستند که به ویژوال میگویند چه کارهایی را انجام بده مثلا در اینجا کلمه کلیدی Void به ویژوال می گوید که تابع تعریف شده هیچ مقداری را بر نمیگرداند
حالاکد های زیر را در تابع وارد کنید(بین {} اکولاد ها)

 

بعد از اینکه کد OK را وارد کردین نوبت به وارد کردن کد Exit هستش برای این کار به قسمت Designبرگشته و روی کنترل Exit دوبار کلیک کنید تا پنجره کد باز بشد بعد کدزیر را در تابع Exit بنویسید.

 

کلمه This یک کلمه کلیدی در C# هست، که به شئ که در ان در حال کدنویسی هستیم اشاره میکند چون کدهای نوشته شده مربوط به فرم HelloUser استThis به فرم HelloUser اشاره میکند.
حالا که کدنویسی برنامه به پایان رسیده نوبت به تست برنامه است برای این کار اول برنامه را Save می کنیم ازمنوFile->Save یا در نوار ابزا از کلید Save  استفاده کنید
بعد دکمه استارت روی نوار ابزار (مثلث سبز رنگ) کلیک کنید تا برنامه اجرا شود
بعد از اینکه برنامه اجرا شد صفحه اصلی آن نمایش داده میشودیک نام را وارد کنید و روی کلید OK کلیک کنید

Test

14-1

بعد از اینکه روی دکمه OK کلیک کردی کادر زیر نمایش داده میشود.

Hello

15-1

 

بعد از اینکه  کادر پیغام را با کلیک کردن روی دکمه OK بستید روی دکمه Exit بر روی فرم کلیک کنید.برنامه بسته خواهد شد و شما به محیط ویژوال برخواهیدگشت.

حالا نوبت میرسه به اینکه این کدها چگونه کار میکنند

کدی که در رویداد Click برای دکمه OK وارد کرده اید نام کاربری را که در TextBox فرم وارد شده است را دریافت کرده و آن را به عنوان بخشی از پیغام همانند شکل 15-1 نشان میدهد

 

خط اولی که مربوط به این رویداد نوشته شده است، فقط یک توضیح است برای برنامه نویسی که روی این پروژه کار می کند یا کسی که بعدا می خواهد برنامه را بخواندو توضیحات در ویژوال C# یا(//) مشخص می شوند

 

تابع MessageBox.Show یک پیغام را در صفجه نمایش می دهد.برای نمایش یک متن در کادر از (“) استفاده میشود.

 

کنترل TextBox پارامتر های زیادی دارد یکی از پارامتر های ان Text است که متن داخل کنترل TextBox را بر میگرداند .برای نمایش محتویات درون کنترل Textbox از کد زیر می توان استفاده کرد.

 

کد بعدی که وارد کردید مربو به رویداد Click برای دکمه Exit بود.درآنجا برای خروج از برنامه به راحتی کدThis.Close را نوشتید
الان شما موفق شدید که یک برنامه کوچک تحت ویندوز بنویسید در فصل های بعد برنامه های بزرگ تری خوهید توانست نوشت (نظر درمورد آموزش یادتون نره)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فصل اول _ آشنایی با c# و محیط برنامه ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 4 مرداد 1393برچسب:, | 8:31 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon